Shylock - na podst. Kupca weneckiego Shakespeare'a

Shylock - na podst. Kupca weneckiego Shakespeare'a

Nietolerancja, nienawiść, wartości chrześcijańskie w żydowskich oczach. SHYLOCK to najciekawsza część szekspirowskiego „Kupca weneckiego”. Szekspir pokazuje zawsze swoich bohaterów w ich wielkości i nędzy.
Shylock nie jest tylko bogatym Żydem, rekinem finansjery – widzimygo także jako biedaka, który wszystko stracił – nie tylko pieniądze, ale i ukochaną córkę.
Tekst Szekspira nabiera dzisiaj nowej aktualności. Prawie 70 lat po Holokauście odżywają stare resentymenty w obliczu atomowych zbrojeń irańsko-izraelskich.

Serce świata znowu bije w Jerozolimie.

„Do mego noża pierś przygotuj swoją. Najbliżej serca…”

Uliczny sprzedawca książek przy dźwiękach muzyki Armstronga i Barbry Streisand prezentuje swoją kolekcję i sam zmienia się w Shylocka, postać z Szekspira.


Potrzebujesz pieniędzy ?
Pożyczę ci. Zwróć w terminie, a nie zapłacisz żadnych odsetek.
Jeśli nie oddasz… oddasz mi serce. To znaczy funt mięsa, który wykroję, gdzie mi się podoba.


„O, Abrahamie! Jak ci chrześcijanie
Własnego serca twardością uczeni,
I cudze myśli mają w podejrzeniu.
Funt mięsa z ciała twego odkrojony
Mniej wart daleko niż funt baraniny.”

 

Piotr Kondrat ukazuje w monodramie skomplikowane wnętrze bohatera Szekspirowskiego "Kupca weneckiego", który bywał przedstawiany na scenie jako bezwzględny lichwiarz, przebiegły Żyd, najsłuszniej w świecie poskromiony w krwawych zapędach. Stąd przeświadczenie, że to dramat o wymowie antysemickiej. Kondrat omija tę pułapkę i wnika w głąb bohatera, rysując wnętrze człowieka poniżanego, wyszydzanego, oszukiwanego, który próbuje wziąć odwet na wrogim świecie wyniosłych chrześcijan, ale zamiast smaku zemsty poznaje gorycz klęski i wykluczenia. Nie jest bez winy, ale kara, jaką ponosi, to krzycząca niesprawiedliwość. Taka interpretacja wpisuje dramat jednego z najbardziej zagadkowych bohaterów Szekspira w krąg współczesnych fobii, rasowych uprzedzeń i nietolerancji, często prowadzących do zbrodni i wojen.
Nie ma to na szczęście nic wspólnego z doraźną publicystyką, monodram zachowuje czystość formy. Historia Shylocka zostaje wpisana w praktyki wędrownego bukinisty-kuglarza, który oferuje rozmaite książki, wśród nich także dzieła Szekspira. Aby zachęcić potencjalnych nabywców, ilustruje na ich oczach fragmenty "Kupca weneckiego", wcielając się w mgnieniu oka w Shylocka i w innych bohaterów dramatu.
Aktorska biegłość tych przebieranek przy wtórze magicznej muzyki Louisa Armstronga i Barbry Streisand, zróżnicowanie przywoływanych postaci, ale i powaga, kiedy zbliżamy się do przejmującego finału dramatu - wszystko to stanowi siłę spektaklu Kondrata, opartego na świetnie skrojonym scenariuszu.
Warto dodać, że Kondrat w pewnym sensie specjalizuje się w monodramie Szekspirowskim - jego "Hamlet" objechał już prawie całą Polskę i pół Europy, wszędzie wzbudzając aplauz unikatową formą, współdziałającą z rozmaitą przestrzenią i architekturą. "Shylock" to kolejne potwierdzenie wyczucia formy, niezbędnej do przeistoczenia się literatury w teatr.


"Shylock" za i przeciw"
Tomasz Miłkowski
Przegląd nr 32/12.08
07-08-2012



Występuje - Piotr Kondrat Reżyseria - Marcin Ehrlich
   
   

Galeria

Piotr Kondrat

Sezon 2018/2019

pnwtśrczptsond
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Pobierz repertuar na grudzień 2018

Bilety

Rezerwacja biletów:

telefon +48 42 633 24 24
+48 660 716 936
email kasa@teatr-maly.pl

Kasa teatru czynna w godzinach:
wtorek, środa,
czwartek- 16:00-19:00, piątek i sobota - 16:00-19:15.
W niedziele, jeśli grany jest spektakl - godzinę przed rozpoczęciem spektaklu.
W poniedziałki - kasa nieczynna.


Więcej

Bilety  online


Stowarzyszenie Komedia Łódzka

Teatr Mały w Manufakturze
ul. Drewnowska 58b, 91-002 Łodź

Teatr Mały w Manufakturze

Manufaktura